Sunday, December 11, 2011

Done at last! Botanical Garden Lace Stole ~ L'Étole Jardin des Plantes de la Droguerie

Version française: cliquez ici (et décochez l'autre case)
English version

Etole Jardin des Plantes
Back when I made my red coat, I thought a lightweight stole in a subdued grey would be the perfect accessory to complement the rich colour and texture. I decided to embark on a design I'd been wanting to make for a few months - l'Étole Jardin des Plantes by La Droguerie. "Jardin des Plantes" meaning, as you've all guessed by now, Botanical Garden. I'm a sucker for botanical lace motifs, and whether have I lived in Paris or Montpellier, I've always been a haunter of botanical gardens. Montpellier's Botanical Garden, one of the oldest in Europe, far surpasses the one in Paris IMO. One of many instances where I feel I've truly gained by moving away from the Capitale.

It will come as no wonder, therefore, that we did the photoshoot in the Jardin des Plantes.
Etole Jardin des Plantes

The design comes from La Droguerie's book Petites Pièces et Petits Plus (and can also be found in their Petites pièces et accessoires - tome 1.
I wanted this to be massive - you know, the generous, squishy kind of shawl/scarf that feels so luxurious and warm on a winter's day. As a result, I bought 4 balls of alpaca in a sportsweight (Sierra Andina by Adriafil), and knit (And knit. And knit.) until I was all finished with the yarn. As a result, the stole is taller than I stand!
Etole Jardin des Plantes

As is usual with lace, this didn't look like much while on the needles:
Etole Jardin des Plantes

But a few hours of agressive blocking took care of it:
Etole Jardin des Plantes - blocking

And here it is, all light and airy, and fluffy - and oh so, so soft
Etole Jardin des Plantes

This took quite some time to knit, and I confess to being quite bored with it in the end; but the result more than makes up for those tedious last few pattern repeats. There is such a feeling of accomplishment when a large lace project comes to fruition.
Etole Jardin des Plantes

For those interested, the Ravelry project is here.

It was a beautiful day today, and Seb treated me to quite the photo shoot - and did a fantastic job IMO. Pictures of more knitwear and of my winter maternity dress (which you can see peeking from under the coat in the above pictures) are therefore forthcoming very shortly! So much better than indoors pictures with the tripod and self-timer.


Etole Jardin des Plantes
Quand j'ai fait mon manteau rouge, je me suis dit qu'une grande étole légère dans un gris délicat serait l'accessoire idéal pour contraster avec la couleur et la texture riches du manteau. Je me suis lancée dans un modèle que j'avais repéré depuis le printemps dernier : l'Étole Jardin des Plantes de La Droguerie. Je suis fan des motifs végétaux au tricot dentelle, et, que je vive à Paris ou à Montpellier, les jardins des plantes ont toujours été un de mes lieux de flânerie préférés. Quoique celui de Montpellier, un des plus vieux d'Europe, surpasse de loin celui de Paris à mon humble avis... Un exemple parmi tant d'autres où j'ai le sentiment d'avoir gagné au change en quittant la capitale !

Il était donc obligé que l'étole Jardin des Plantes soit photographiée dans son lieu éponyme.
Etole Jardin des Plantes

Le modèle vient de Petites Pièces et Petits Plus (mais il se trouve aussi dans Petites pièces et accessoires - tome 1).
Je voulais une écharpe/châle immense et moelleuse à souhait... Alors j'ai acheté 4 pelotes d'alpaga (Sierra Andina, grosseur "spor") et j'ai tricoté (et encore, et encore) jusqu'à ce que je sois à court de fil. Le résultat : une étole plus grande quoi moi !
Etole Jardin des Plantes

Comme d'habitude avec du tricot dentelle, ça n'avait pas l'air de grand-chose sur les aiguilles:
Etole Jardin des Plantes

Mais après une bonne séance de mise en forme...
Etole Jardin des Plantes - blocking

Voilà la dentelle qui s'ouvre et s'épanouit, pour une étole aérienne, duveteuse, et tellement douce :
Etole Jardin des Plantes

Vous vous en doutez, ce tricot a duré un certain temps ; et j'avais vraiment hâte d'en avoir fini durant les dernières séries de motifs. Mais le résultat après la mise en forme m'a complètement réconciliée avec ce projet. Quoi de plus gratifiant qu'un long projet de dentelle qui arrive enfin à son terme après tous ces motifs patiemment répétés...
Etole Jardin des Plantes

Pour celles/ceux que ça intéresse, la page Ravelry est .

Il faisait merveilleusement beau hier, et nous en avons profité pour faire plein de photos de mes petits derniers (merci Seb !! C'est tellement mieux que les photos en intérieur avec le retardateur). De quoi bien alimenter ce blog dans les jours à venir !

18 comments:

marysews said...

That looks scrumptious!

Jali said...

Gorgeous shawl and equally gorgeous pictures, Isabelle. Naturally beautiful.

Tracy said...

The shawl is sooo lovely, Isabelle! Love the soft gray color, and the pattern is wonderful. It looks especially grand with your bold red coat, and even more special rippling over baby tummy. ;o) You look terrific and happy. I'm amazed how much you are creating in spite of hectic days and Christmas soon here. ((LOVE & HUGS))

Anonymous said...

Coucou Isabelle,

Merci pour tes messages de soutien!

Une bien belle future Maman bravo à toi pour ta productivité, tout est très reussi!
Je suis en vacances à partir de demain soir, je t'écrirais plus longuement la semaine prochaine, de mes chères montagnes.

Grosses bizzzzz

Doris

Julie Crawford said...

its' a beautiful shawl, and looks fantastic with your red coat!! Love it.

Summerset said...

Just so pretty! The photos of you are wonderful - you will treasure these. The red coat is so perfect against the greenery.

Shorty said...

Very pretty, Isabelle! And your coat looks gorgeous with it!

Shashi Nayagam said...

Lovely shawl Isabelle and you are glowing too.

Lisa L said...

What a lovely shawl! And it looks fantastic with the coat!

KarenP said...

Beautiful setting and beautiful shawl!

Lisette M said...

Beautiful shawl, beautiful pictures. I too seek out botanical gardens wherever I travel to and I'm quite familiar with the ones in my area ;-)

mpcocotte said...

Très réussie et bien enveloppante, il faut bien vous tenir au chaud!
J'adore la photo où tu es assise sur le banc, très poétique.
Bises

The Slapdash Sewist said...

Beautiful shawl! I love the way it works with your red coat.

I really need to find a regular photographer willing to do location shoots for me...

Karoline said...

It's gorgeous, congratulations

Lisbei said...

Hello ma chère Isabelle !
Elle est magnifique ton écharpe, et toi aussi dans ton manteau rouge ! Je vois que vous vous portez bien toutes les deux, continuez comme ça !
Mille baisers à partager avec ton chéri et Little Miss Fluffy !

Marie said...

une merveille!

trillium said...

It's beautiful!

mermaids said...

the shawl is gorgeous! and you look adorable with that pregnant belly. :)