Sunday, June 05, 2011

Spring Garden Tee - Le haut Jardin de Printemps

English version: click here
Version française: cliquez ici (et décochez l'autre case)
Ce haut a été un pur plaisir du début à la fin. Le modèle et superbe et les instructions étaient très claires. Le fil de bambou est tout doux ; et par-delà le plaisir à tricoter ce haut, j'adore le porter. Grâce au fil de bambou lisse et frais, c'est une façon idéale d'être à l'aise par temps chaud tout en demeurant élégante.
En plus, le bambou est une fibre plutôt écologique grâce à ses besoins pauvres en eau et à sa vitesse de pousse. C'est vraiment idéal, non ?
Modèle : Spring Garden Tee de Alana Dakos, la créatrice de Never Not Knitting
Alana est aussi la créatrice derrière le modèle de petit châle ourlé de feuilles de cèdre, le Cedar Leaf Shawlette que j'ai fait pour ma grande soeur. J'adore son style - les motifs végétaux qu'elle inclut dans ses créations font forcément vibrer ma fibre écologique ;) Ses patrons sont beaux et très pédagogues.
Taille: J'ai tricoté la taille 28" (71 cm, la plus petite), pour obtenir une aisance négative (= un haut ajusté), et ma tension était un peu plus serrée que celle recommendée. En fait, j'avais commencé à tricoter le haut dans la taille du dessus, 32" = 81 cm, mais quand j'ai joint sous les emmanchures je me suis rendu compte qu'il était trop grand. Alors j'ai tout défait, et tout recommencé dans la taille inférieure. Il faut savoir que le bambou s'étire pas mal, donc il vaut mieux prévoir une bonne taille en-deçà de sa taille habituelle.
Fil: Origins Bambou par Bergère de France. Le bambou, c'est forcément un peu embêtant à tricoter parce que les fibres ont tendance à se diviser ; c'est particulièrement pénible pour les augmentations/diminutions, et pour la dentelle. Mais le résultat en vaut la peine je trouve. Ce haut est si doux, et légèrement satiné. La teinte, méditation, est un joli bleu ciel.
J'ai utilisé pile 5 pelotes (400 m).
Aiguillles: 3.5 mm (US 4).
Le seul changement que j'ai apporté à ce modèle, c'est l'ourlet en dentelle pour reprendre celui des manches. Je dois dire que ce n'est pas mon idée au départ : c'est en voyant qu'une tricoteuse sur Ravelry avait eu cette idée que j'ai voulu faire pareil.
J'ai rabattu les mailles en faisant des mailles serrées au crochet : c'est désormais ma méthode préférée pour rabattre les mailles, c'est stable mais quand même avec une certaine souplesse, et ça va vite !
J'ai aussi bordé l'encolure avec des mailles serrées pour un aspect plus fini.
Et puis, ma version est beaucoup plus courte que sur le modèle original : ça convient beaucoup mieux à ma petite stature de même pas 1m55.


Je n'ai pas été bien bavarde dernièrement pour cause d'emploi du temps ultra chargé. Mais les choses commencent à prendre un rythme plus humain, et je vais même bientôt partager une petite surprise bloguesque avec vous :)


This top was a joy from beginning to end. Great pattern, lovely bamboo yarn; and I cannot tell you how much I enjoy wearing this top. Thanks to the smooth, cool bamboo, it is a perfect way to remain elegant while being comfortable in hot weather. Plus, bamboo is a sustainable fibre. What's not to like?
Pattern : Spring Garden Tee by Alana Dakos of Never Not Knitting
Alana is also the designer behind the Cedar Leaf Shawlette that I made for my sister. I love her style - all the plant motifs she incorporates into her designs  are bound to appeal to my green side. ;) Her patterns are beautifully laid out and very clear.
Size: I knit the 28" size to get negative ease, at a slightly smaller gauge than recommended. (I first started in the 32" but it was too big, so I started over in the smallest size).
Yarn: Origins Bambou by Bergère de France. Bamboo is bound to be splitty, which is a pain when increasing/decreasing or knitting lace, but the results are worth it IMO. This is super soft, and has a lovely sheen to it. The shade, Méditation, is a lovely powder blue.
I used exactly 5 skeins = 435.0 yards (400 m).
Needles: 3.5 mm (US 4).
I really enjoyed working on this. The only change I made was to add a lace hem as an echo to the lace sleeves.
I bound off using single crochet bind-off (now officially my favourite garment bind-off!), and finished the neckline with a single crochet edging.
Oh, and I made my version much shorter than the original - this is better suited to my petite (read short ;)) frame.


Sorry I haven't been talkative lately. The end of term has been absolutely jam-packed. Things are getting better, though, and I'll soon be sharing a little blog-related surprise with you. :)

22 comments:

Vicki said...

It is so pretty! Lovely pattern and soft colour.

Rebecca said...

so lovely! what a beautiful color on you. i didnt realize it was bamboo and we were talkng about bamboo just yesterda! so how does it wear - does it lose its shape by the end of the day?
i might just have to do that one. i ... think... i might just maybe have enough yarn for a sweater. and also i just downloaded her PC onto itunes again ;)

Karin said...

I think you look lovely. What a cute top!

SEWN said...

I think it was a stroke of genius to add that edging to the hem. I don't think this top would look as beautiful without it. Lovely top!

a little sewing said...

That is the prettiest little top for a warm day. It will elevate every skirt or pants you may wear with it. Perfect!

Alexandra said...

Very pretty! I think the shorter length and the lace at the hem make it look even more beautiful than the original.

Julie Culshaw said...

It is lovely. The lace at the hem is super darling. How do you care for your handknit garments? such wonderful work deserves the best laundry treatment, so I would like to know what you do.

Eugenia said...

Very pretty! I love the lace and the beautiful colour.

Amanda S. said...

Gorgeous! I love the color and fit, and all the lacey details. I will be checking out this pattern for sure.

Tracy said...

Oh, I just LOVE this one, Isabelle! Everything about is wonderful... the color, and that extra lace for the bottom hem. This will be your summer favorite, I think ;o) Happy Days, my friend ((HUGS))

Anonymous said...

Lovely...so soft and delicate. I love the sleeves. Kitty looks so beautiful posing with you!
Jennifer
(for some reason my Google acount won't let me sign on)

Mom said...

En Français! En Français! On vous demande!
P'tite Mignone est vraiment mignone...

Summerset said...

So lovely - delicate and feminine, it suits you so well!

mermaids said...

so beautiful!!!! i've added this pattern to my Ravelry queue

Helene said...

Wow, j'adore ! Il me plaisait déjà, mais tu me convaincs que c'est un must! Il te va à merveille, tes modifs sont impecs. Vraiment, il ne t'aura pas fallu beaucoup d'ouvrages pour devenir une reine du tricot, toi !

melissa said...

ooh the lacework edging on that is just so pretty! I think it's difficult to sometimes remember that knitwear can work really well for summer, too. And I just LOVE bamboo fabric!

.x.Helen.x. said...

The lace hem is so pretty. Just gorgeous!

KarenP said...

Beautiful - the color is perfect for you!

monbouton said...

beautiful project! and the lace hem is a great idea, too. I also recently discovered the single crochet bind off and I love it, it gives a great result and is so easy to unravel if necessary. I also use it to assemble two pieces of knitting, have you tried it?

Lisbei said...

Hello my dear friend !
Ton petit haut crocheté est superbe, et il te va comme un gant !
Bises !

Zoanna said...

The details are beautiful. Always a joy to stop by and see you and yout kitty and creations
___

Annette said...

Pour les lectrices française, est-ce que je peux me permettre d'indiquer que les deux modèles sont disponibles en français dans ma boutique? (www.annettepetavy.com)

En effet, je traduis et distribue les modèles d'Alana en français.

Bravo pour votre version, elle est splendide!