Tuesday, May 24, 2011

Buttercup and Ladybirds: Happy little Cardi ~ Bouton d'or et coccinelles : petit gilet coquet

English version: click here
Version française: cliquez ici (et décochez l'autre case)

Allez, un petit article en français à la demande de mes amies du tricot-thé... et pour toutes les francophones lectrices de ce blog bien sûr :)

J'ai tricoté ce petit gilet pour des amis qui vont avoir un bébé en juin ; ils ne veulent pas savoir à l'avance si ce sera un garçon ou une fille, alors j'ai choisi du jaune ; surtout que mes neveux étant bébés étaient toujours très beaux habillés en jaune. :)

Modèle: Garter Yoke Baby Cardi, gratuit sur Ravelry.
Fil: Debbie Bliss Baby Cashmerino, dans le coloris #001 ("yellow", sans blague). Un fil vraiment parfait : comme je le disais aux copines sur Ravelry, il se tricote presque tout seul ;)
Aiguilles: 3 et 3,5 mm. Et je me rends compte que j'adore tricoter avec ces aiguilles plus fines...
J'ai tricoté la plupart du gilet en 3,5 sauf les bordures en point mousse : la bordure initialement tricotée en 3,5 était trop lâche et je l'ai défaite pour la refaire en 3 mm.
Conseil pour les manches, tricotées en rond avec des double-pointes: En plus des points à relever, ne pas hésiter à relever 2-3 mailles supplémentaires dans le milieu bas de l'emmanchure.
Les boutons coccinelles viennent de la mercerie Avant-Après (désormais sise en face de la cathédrale Saint-Roch à Montpellier).

I knit this cardigan for two friends who are having a baby in June. They don't want to know beforehand whether they're having a boy or a girl, so I settled on yellow - my nephews always looked good in yellow when they were babies. :)

Design: Garter Yoke Baby Cardi, free on Ravelry.
Yarn: Debbie Bliss Baby Cashmerino, in the #001 ("Yellow" - duh!) shade. Absolutely yummy yarn. I was joking with some friends that it knits up practically on its own. ;)
Needles: 3 and 3.5 mm. For some reason I love knitting on smaller needles.
I knit most of the cardigan on 3.5 mm but did the garter stitch edging on 3-mm needles, as the first try was too loose with the 3.5 needles.
A tip for the sleeves: Knit in the round with DPNs. When picking up stitches, also M1 twice into center bottom of armscye, or pick up 2-3 extra stitches there, to avoid a hole at the underarm.
Please also admire the lush green grass of our lawn - if you remember it was virtually nonexistent when we moved in. Well, some yard work, sowing, waiting, a bit of resowing to cover the remaining bare patches, and we now have a lovely little garden :) All mainly thanks to Seb I should say! :)

Many thanks for the kind birthday wishes! :)

13 comments:

Alexandra said...

How cute! And the red buttons add a great pop of color - love it.
I envy you your lawn. Ours is full of dandelions and brown patches because whoever lived here before (we're renting) didn't take care of it very well.

Isabelle said...

Thanks Alexandra - and don't despair about the lawn! Ours was virtually nonexistent when we moved in.

melissa said...

Those buttons are just adorable! I like how the sweater appears to have a yoke, too.

Glad to hear your cds and yarn kept the birds off the grass seed! :)

coonieandplume said...

Ce petit cardigan est adorable et tu as judicieusement choisi la couleur. Les boutons donnent une jolie petite note à l'ensemble !

Gros bisous

Lori said...

Very cute sweater, such a nice gift.

verobirdie said...

Tres mignon, je garde l'idee pour mon petit neveu.

Julie Culshaw said...

Gorgeous little sweater. The buttons are adorable and just perfect for it.
I am so impressed with your knitting, didn't you just teach yourself recently?

Summerset said...

That is an amazingly sweet little sweater. The buttons are the perfect finishing touch.

nowaks nähkästchen said...

That is so cute... especially the buttons... adorable!

mpcocotte said...

C'est à croquer dans cette herbe! Les coccinelles étaient à leur aise.
Bises

Lisbei said...

Hello ma chère amie !
Il est trognon comme tout ce petit cardigan ! Et bravo pour ta pelouse, la nôtre est loin d'être aussi belle, surtout avec la sécheresse que nous endurons depuis quelques mois ...
Bises !

Tracy said...

Oh, this is too sweet... the pale yellow is so pretty, and love the fun of the ladybird buttons! You do such excellent work always, Isabelle! Congrats to your friends on the baby on the way!
Lovely to be back and catching up with you here after our travels. I think we'll need the weekend to get over the jet lag and get back on track. ;o) Happy Weekend ((HUGS))

pinky said...

waou c'est "kawaï" :)
J'attends une petite fille pour septembre, j'ai d'abord cousu quelques vêtements pour moi, même s'ils sont toujours beaucoup trop grands (je ne me plains pas, je vais toujours au bureau en vélo et mon ventre reste très raisonnable..)

Je commence à lui coudre quelques petites choses, ma belle-mère ayant déjà démarré les tricots ;)